HannekeGerritsen.reismee.nl

Kazachstan en Bishkek (Kirgizië).

Na weer een grensovergang, deze keer ging het iets vlotter maar het valt niet mee om Oezbekistan uit te komen, zijn we in Kazachstan aangekomen. Nu een bus zonder airco en dat valt niet mee bij deze temperaturen. Wel zijn we een stuk de bergen ingereden en daar is het iets koeler. We zitten in een homestay, dat betekent bij de mensen thuis. Deze is officieel van een Nederlander die met een Kazachse is getrouwd. Alleen zijn zij op het moment in Nederland en worden we ontvangen door zijn schoonzus. Zij spreekt ook een klein beetje Nederlands. Gelukkig maar want haar Engels is niet goed en ons Kazachs......... Het is hier erg gezellig. Een mooie bloementuin om het huis en er wordt erg goed voor ons gekookt. Mijn maag is weer de oude. De tweede dag hebben we een uitstapje gemaakt de bergen in. Eerst een wandeling naar beneden in een kloof en weer terug omhoog, dat viel niet mee. Daarna geluncht en toen nog een stuk bovenlangs gelopen. Wat is het prachtig! Velden vol met verschillende bloemen. Mooie uitzichten en dan ook nog een kudde paarden. Zo'n dag doet een mens goed. Gisteren een reisdag. Het was wat meer bewolkt en de weg was deze keer goed dus de bus zonder airco viel alles mee. De grensovergang naar Kirgizië was een fluitje van een cent. Met 45 minuten zaten we al weer in de bus. Bishkek is niet echt bijzonder. Weinig hoogbouw en veel bomen overal. Het is wel een enorm grote stad (bijna 1 miljoen mensen). En volgens onze gids zijn er meer auto's dan mensen. Dat is goed te merken op straat, alles zit er verstopt. Vandaag de stad uitgegaan naar een natuurpark Alaa Archa. De bedoeling was om daar een lange wandeling door het dal te gaan maken. Gisteravond heeft het hier flink geonweerd en geregend dus we er naar toereden was de lucht helder en konden we van de uitzichten genieten. Bij het begin van de wandeling begon het wat te betrekken maar de temperatuur was goed dus we liepen lekker door. Totdat we bij een stroompje kwamen waar we over moesten. Dat is ons dus niet gelukt. Er stroomde veel te veel water door om de oversteek te wagen. Toen maar wat rondgelopen. Genoten van de bloemen en het uitzicht totdat de mist op kwam zetten en het steeds meer ging regenen. Nu weer terug in onze hotelkamer om warm te worden. Echt koud is het niet, 21 graden, maar we zijn verwend geweest. Morgen schijnt het weer beter te worden en reizen we weer verder Kirgizië in. Dan gaan we beginnen aan een tocht rondom het Issy-Kul meer. We zullen overnachten in homestays en ook in Yurten. Daarover de volgende keer meer.

Christa Verhoek

Hoi Hanneke, heel mooi hoe je schrijft. Ik kan me er van alles bij voorstellen. Dank dat je ons mee neemt en Joke en ik wensen je nog veel mooie momenten en gezondheid toe.
Hartelijke groet

Cockie

Ha zus, wat een prachtige natuur daar! 't Is vast heerlijk genieten in de frisse lucht. Grappig dat je bij mensen thuis slaapt en zo'n yurt lijkt me ook een hele ervaring. Ben benieuwd naar je foto's en verhalen!

Minke en Anneke.

Ha Hanneke,
Wat mooi om je verhalen te lezen . zo kunnen we mee genieten . We zijn stiekem wel een beetje jaloers .