HannekeGerritsen.reismee.nl

Shiraz

Na 3 nachten Isfahan zijn we gisteren doorgereisd naar Shiraz. Maar eerst over Isfahan want dat is een heel bijzondere stad. Langs de straten staan hele hoge platanen zodat er altijd schaduw is. Dat mag ook wel want het was er warm! Ongeveer 35 graden. De eerste volle dag hebben we gebruikt om alle bezienswaardigheden te bekijken zodat we daarna een echte vrije dag hadden. Dat betekende opmeten dag: twee moskeeën, twee paleizen en een kathedraal. En allemaal uitbundig gedecoreerd. Ik blijf foto's maken. Thuis wordt het nog een hele klus om ze allemaal uit te zoeken. De kathedraal was helemaal bijzonder. Hij was gebouwd door Armeense vluchtelingen en van binnen helemaal beschilderd met voorstellingen uit de bijbel en dat zie je hier niet veel.

De tweede dag hebben we in de ochtend nog maar weer eens een moskee bekeken en in de middag zijn we naar de moskee gelopen en daar een bloementuin bekeken en nog een tijd bij de Kasjou brug gezeten. Het was vrijdag, wat hier een vrije dag is. Hele families zitten dan bij het water of in parken en genieten van de buitenlucht. Wij krijgen dan veel vragen, maar we kregen ook thee aangeboden met een soort van schijfje suiker met kaneel wat je samen moet opdrinken. Lekker! Daarna nog teruggelopen naar het centrale plein in de stad. Ook daar was het gezellig druk. Heerlijk zo'n dagje zonder veel verplichtingen en vooral dat het in een stad was met een ontspannen sfeer.

Gisteren onderweg Persepolis bezocht. Dit was in de oudheid, ongeveer tussen 500 en 250 voor Christus, een soort van ceremoniele stad. Hierin een aantal paleizen en koningsgraven. Uiteindelijk heeft Alexander de Grote dit verwoest. Als je er rondloopt is het bijna niet voor te stellen hoe groot het moet zijn geweest. Perzie was toen een enorm land wat wel 30 andere vpolken overheerste. Er zijn nog reliëfs bewaard gebleven waarin als die volken zijn afgebeeld met de geschenken die ze voor de koning meebrachten. We hebben er ruim twee uur rondgelopen ondanks de hitte (37 graden). Laat in Shiraz aan gekomen.

Vanmorgen maar weer eens een moskee bekeken. Deze heeft veel meer roze in de betegeling. Weer eens wat anders. Daarna nog een prachtige tuin en een mooi huis. Lekker thee gedronken in de schaduw. Nu even de warmte ontvlucht en even tijd om te schrijven.

Cockie

Ha zus,
Lijkt me heerlijk om na zoveel reizen een paar dagen de tijd te hebben om een stad te bekijken. En dan nog wel zo'n mooie! Houd je het een beetje vol in de warmte?
Hier is het vandaag net herfst, compleet met storm... verschil moet er zijn!