HannekeGerritsen.reismee.nl

Isfahan

Alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven en dat komt niet omdat ik te weinig meemaak! elke dag zit vol met nieuwe indrukken en ervaringen. Het is haast niet bij te houden. In Sanandaj heb ik de tweede dag nog wel een heerlijk rustige middag gehad in de tuin van het hotel. Lekker inde schaduw met uitzicht op de stad. Maar dat is inmiddels ook al weer 5 dagen geleden.

Als je regelmatig in de bus zit en ook als je door een stad loopt krijg je zicht op hoe men zich in het verkeer begeeft. Nou, zo vriendelijk als ze zijn tegen toeristen, in het verkeer is het ieder voor zich. Ze geven elkaar geen duimbreed toe en regels lijken er niet te zijn. Als we willen oversteken gaan we maar gewoon. En dan stoppen ze wel hoop je. Laatst was er vlak voor de bus een aanrijding geweest (kras op een bumper) en dan blijven ze gewoon midden op de weg staan bekvechten. Iedereen in de straat bemoeid zich ermee inclusief onze chauffeur en zelfs Luc onze reisbegeleider stormde de bus uit. Uiteindelijk gingen ze aan de kant. Wat Luc had gezegd? "Zet u inmiddelijk in de auto en ga aan de kant".

We zijn ook in Qom geweest. Dit is voor de sjiieten een belangrijk heiligdom. Hier is het graf van Fatima. Zijns een soort van heilige en mensen komen bij haar om steun vragen. Wij mochten er niet in zonder chador. Dit is een grote lap waar je je helemaal in wikkelt. Wij kregen een gebloemde te leen. De lokale mensen dragen een zwarte. Warm dat het was, maar het was buiten ook wel 37 graden. Het heiligdom was prachtig. Veel blauwe tegenpatronen en gouden elementen. Ik heb veel foto's gemaakt.

Daarna zijn we verder doorgereisd naar Kashan. Onder weg was het langzamerhand steeds droger geworden en Kashan ligt aan de rand van de woestijn. Heet en droog! In Kashan hebben we een bijzonder mooie hamman bekeken een nog een aantal prachtige koopmanshuizen. Alles schitterend versierd en met mooie binnenplaatsen met fonteinen. Daar is het wel uit te houden met de warmte. Het plan was in in de middag naar een mooie tuin te gaan maar daar kwam iets tussen. We kregen namelijk de mogelijkheid om op woestijn excursie te gaan en dat konden we niet laten lopen.

Eerst een ondergrondse vluchtstad bekeken en toen met jeeps de woestijn in. Met een noodgang. We moesten wel 40 km overbruggen. Onderweg een zandduin beklommen en no een stukje over een zoutvlakte. Gestopt bij een caravanserai en daar gegeten. De zon onder zien gaan en toen in het donker weer terug. Maar wat is de woestijn mooi! Gelukkig komen we er nog meer van tegen tijdens deze reis.

Gposteren via een mooi bergdorpje doorgereden naar hier. Je rijd de hele dag door een dor en droog gebied en als je dan Isfahan binnen rijdt is alles groen. Hoge platanen langs de kant ven de weg een een rivier vol met snel stromend water. Dat laatste schijnt heel bijzonder te zijn omdat het water meeste voor de irrigatie nodig is. Vandaag gaan we de stad verkennen.

Rian

Ha zus, fijn wat van je te horen. Je beleeft veel hoor.
Fijn zo'n doortastende reisleider ????

Rian

Ik snap al die vraagtekentjes elke keer ook niet. O ja dan heb ik een smiley toegevoegd. Kan dus niet :)

Cockie

Ha zus, haman alleen bekeken en niet gehamand? Lijkt mij ook niet verkeerd in die hitte!
Prachtig zo'n zandduin en leuk om via de foto's een beetje met je mee te reizen.

Cockie

Benieuwd naar je verhalen uit Isfahan want dat moet helemaal een mooie stad zijn.