HannekeGerritsen.reismee.nl

Sanandaj

Inmiddels zijn we al weer 3 dagen in Iran. Vlak voor de grens onze sjaals omgedaan. We waren er op voorbereid dat het wel eens lang zou kunnen duren maar dat viel erg mee. We waren vrij snel door de douane en toen hadden we ook ons geld al gewisseld. Je bent hier snel rijk: ik kreeg 5,2 miljoen! Maar ja de entree voor een museum kost ook wel twee ton.

In Tabriz aangekomen, in een luxe hotel, zijn we nog even de stad ingeweekt. Dat was een hele ervaring. We zouden met de bus gaan en moesten dus kaartjes kopen. Maar daar kwam niets van in. Een van de vele wachtende dames betaalde wel voor ons. Toen merkten we dat de mannen op en ander stuk van het perron moesten wachten en dat de bussen in een mannen en vrouwenstuk waren verdeeld. Er stonden massa's vrouwen te wachten en maar een paar mannen. 'Onze' mannen lieten dus diverse bussen voorbijgaan om in dezelfde bus als ons te kunnen stappen. Uiteindelijk kwam er een vrouwenbus en kon iedereen van ons perron erin. We konden nog net tegen de anderen zeggen waar we uit gingen stappen. In de bus werden we door iedereen aangesproken en men wilde van alles weten. Ze zouden ons ook helpen bij het goede uitstappunt. Op een gegeven moment wilden we gaan uitstappen en toen riep de hele bus inclusief de chauffeur: no, no. We zijn dus maar blijven zitten tot de volgende halte en toen mochten we er wel uit! Dit geeft een goed beeld van hoe we hier worden ontvangen. Je wordt op straat regelmatig aangesproken en iedereen heet je welkom in het land. Ook willen mensen regelmatig met je op de foto.

In Tabriz de moskee bekeken, mooie tegeltjes. Daarna naar de bazaar geweest. Heerlijkal die geuren en bijzondere winkeltjes. Op de terugweg in de bus weer veel aanspraak.

Gisteren van Tabriz naar Takab gereisd. Onderweg nog een dorpje met bijzondere grotwoningen bezocht. Daarna nog een moskee. In was er gisteren niet goed bij. Had bij het ontbijt iets geten wat niet goed viel en was de rest van de dag misselijk. Bij aankomst in het hotel gelijk in bed gedoken en de hele nacht geslapen. Vanmorgen nog wat onbestemd maar nu ben ik weer helemaal de oude. Gelukkig.

Vandaag een mooie tocht door de bergen. Veel groen, bloemen en kleine dorpjes. Gestopt bij Takht e Soleimon. Dit is een plaats waar ruim voor Christus een tempel was van de Zoroastriers. Dit is een oud vulkanisch gebied en nu is er nog steeds een minerale bron. Daardoor is er nu een mooi meer en daaromheen de resten van oude tempels.

Nu zijn we in Sanandaj in een luxe hotel kamer. Morgen hebben we gelukkig geen reisdag. We kunnen de was (laten) doen en de stad gaan verkennen.

Rian

Ha zus, een heel andere wereld hoor! Grappig dat jullie zo ontvangen worden. Leuk om mee te maken, hoor.
Fijn dat je je weer goed voelt.????????

Rian

Went het al om in Iraanse dracht rond te lopen? Niet te warm?

Cockie

Ha zus, goed opletten met eten dus maar! Zo te lezen zie je veel maar heb je wel een druk programma. Goed om af en toe een rustdag te hebben. Zeker als dat in een luxe hotel is... geniet ervan!