HannekeGerritsen.reismee.nl

Trabzon

Gisteren naar Trabzon gereden, een prachtige tocht door de bergen en daarna een hele tijd langs de Zwarte Zee. Die is trouwens niet zwart maar prachtig blauw. Het voelt hier erg Mediterraan aan. De zee, alles heel groen en vruchtbaar en de natuur lijkt er ook erg op. Palmbomen, oleanders en zelfs theeplantages. Maar het belangrijkste wat ze hier verbouwen is hazelnoten.

Gisteravond heerlijke gegrilde ansjovisjes gegeten. Ik kreeg er wel een stuk of 30. Duur is het eten hier niet meestal zijn we ongeveer 25 lira (€9,00) kwijt. En dat is inclusief de drankjes. Dat laatste is meestal thee of ayran. Want alcohol wordt in de restaurants niet geschonken. Wel in sommige hotels in de bar. Af en toe kopen we een biertje om op de hotelkamer op te drinken. Ayran is trouwens een soort karnemelk met een iets zoute smaak.

Vandaag veel cultuur opgedaan. Een Byzantijnse kerk met fresco's bekeken, de villa van Ataturk, nog een kerk en een caravanserai. Dat laatste was vroeger een plaats waar de karavanen op de zijderoute konden uitrusten. Iedereen is hier altijd bereid om je van alles te vertellen maar de taal is soms wel een barrière. Het weer blijft goed: overdag veel zon en aardige temperaturen. In de avond trekt het dicht en koelt het af.

Jacqueline

Hoewel recent nog kontakt via andere media ook nog even zo.
Je beschrijving van de omgeving waar je nu bent, ik zie het helemaal voor me en ruik de heerlijke geuren!
Lijkt me indrukwekkend , natuur en rijke cultuur.
Fijn dat het weer goed is, prachtig "geregeld "zo!

Nelly

Leuk Hanneke om je te volgen. Nog veel reis plezier.

Ihsan

Er zijn in Trabzon wel enkele restaurants waar je wijnnof bier kunt krijgen, ik heb ze beschrven op de engelstalige wikivoyage pagina van trabzom

Leidy

Dank voor al je verslagen, boeiend om over landschap en oude culturen te lezen! Goede reis!

Hanneke

Ilsan bedankt voor de tip. Het was te laat voor Trabzon maar we hebben vandaag in Erzurum heerlijk gegeten met een glas wijn erbij.